Kommunpolitiskt program 2022

Vänsterpartiets valprogram 2022 i korthet

Billiga hyresrätter för ungdomar!

Behovet av billiga mindre lägenheter med hyresrätter för ungdomar och unga familjer är stort. Att kunna få en bostad är en förutsättning för att som ung kunna bo kvar i Håbo. Vårt kommunala Håbohus AB bör få ett uppdrag att
bygga fler hyresrätter som en ung befolkning har råd att bo i. Fler exklusiva bostadsrätter för rika storstadsbor är
vi inte betjänta av. Vi vill att våra unga ska kunna bo kvar!
En annan viktig fråga för oss i vänsterpartiet är att ingen, med särskild hänsyn till barnfamiljer, ska kunna vräkas
från sin bostad. Den diskussion som förts i media om att familjer vräkt på grund av att de inte har ett giltigt kontrakt, ska inte få hända här hos oss! Vi anser att en person alltid har rätt få hjälp och stöd till ett boende via socialtjänsten. Andelen kontrakt i vårt kommunala bostadsbolag bör därför ökas i sådan omfattning att ingen ska behöva bli bostadslös i Håbo.

Vägarna i Håbo tillgängliga för cykeln!
Det är inte lätt att cykla eller promenera på vägarna i Håbo. Att från cykeln få avnjuta Krägga, Skokloster med
flera vackra platser och natur är idag förenat med livsfara. Vi vill öka tillgängligheten genom att binda ihop våra
samhällen med ett säkert och tryggt cykelnät. Vänsterpartiet vill prioritera investeringar till ett cykelnät under mandatperioden. Vi skall öppna upp vår kommun och stimulera en växande närturism, minskade utsläpp och en förbättrad folkhälsa som ökad andel cyklande innebär.

Utökad tillgänglighet till kultur och bibliotek!
Genom utökat utbud för boklån även i Skokloster vill vi öka tillgängligheten och ge fler möjligheten att låna och ta
del av bokens värld. Kultur är viktig för en människas utveckling, därför ska musikskolan även kallad kulturskolan
vara gratis och tillgänglig för alla. Vi vill att Skokloster och fler landsortsdelar i Håbo får utlåningsstation och att
alla barn ges möjlighet att delta i kulturskolans verksamhet.

Tryggt och säker som äldre i Håbo!
Omsorgen av våra äldre ska bygga på respekt och vördnad för ett långt liv. Självklart ska omsorgerna vara fri från
vinstintressen. Vill man komma in på äldreboende skall varje person som är i behov garanteras plats vid fyllda 80
år! Antalet äldre ökar, därför behöver vi bli fler inom hemtjänst och skapa fler platser inom äldreboende.

Kvalitén i omsorgen är viktig, och förutsätter därför heltidstjänster. Vi vill ha stopp för delade turer. De som en gång byggde samhället ska vara garanterade bra omsorg, näringsrik och god mat som lagas på boendet är önskvärt. Har du tidigare i livet tagit ett glas vin, ska du också under ordande former vid festliga tillfällen få möjlighet att fortsätta med det.

Barnomsorg och skola av hög kvalité.
Det krävs fler lärare och personal inom barnomsorg och skola i Håbo! Vänsterpartiet vill satsa på frukost i skolan,
då frukosten är ett av de viktigaste målen under dagen. Det ger förutsättning för att klara sin skoldag!
Vi vill att kommunen serverar närodlat inom skola och omsorg. För vår hållbara miljö bör även utbudet av vegetariskt och veganskt öka. Vidare anser vi att vinstintresse i friskolornas verksamhet begränsas. Det är viktigt att de medel som är avsedda att ges till barnen alltid återinvesteras till en förbättrad verksamhet istället för aktieutdelningar.

Tillgänglig miljö, kollektivtrafik och lokaler
Personer med funktionshinder får inte utestängas från våra verksamheter, gaturum, kollektivtrafik, parker eller
naturområden. Det gäller både fysiska hinder och andra hinder som allergi och astma, möjlighet till hörselslinga
och taktil information vid informationstavlor, övergångsställen och hissar med röst och ljudstöd. Olika hjälpmedel ska finnas i alla våra lokaler för att möjliggöra deltagande för personer med funktionshinder.

Att inte ha en smartphone får inte vara ett hinder för att exempelvis åka buss utan månadskort. Möjligheten att
köpa enstaka UL och SL biljetten måste finnas även fortsättningsvis och exempelvis erbjudas köpas i vårt nya
resecentrum.
De bussar som inte ”knäar” vid av och påstigning ska tillhandahålla service av busschauffören om en inte klarar
komma på bussen i sin rullstol, med rullator eller barnvagn.

Kollektivtrafik – övrigt
Kollektivtrafik är i första hand en regional fråga. Kommunen bör därför öka sina ansträngningar för att påverka
regionens kollektivtrafiknämnd i en riktning för att förbättra kommunens turtäthet. Vi önskar gratis kollektivtrafik för
både pensionärer och skolbarn. Mjuka linjens omfattning och turtäthet måste öka i den omfattning kommunen
växer. Det är mycket viktigt med tillgängligheten för de med, rullstol, rullator och barnvagn att använda bussen.
Det behövs tätare turer och det särskilt till våra ytterområden. Det är först när kollektivtrafiken blir en valmöjlighet för att ta sig fram som bilismen kan minska.
Vi önskar en tätare spårbunden trafik både med tåg och pendeltåg, en utveckling i god Agenda 2030 anda. Genom att möjliggöra fördelning av kostnaderna på fler kan pendeltågstrafik med 15 minuters trafik i en framtid bli
möjlig mellan Bro, Håbo och Enköping.

Personalen kommunens viktigaste resurs
Om vi ska kunna bli en hållbar kommun måste vi skapa utrymme och struktur för hur medarbetares resurser bäst
tas tillvara. En inkluderande arbetsplats förutsätter att arbetsgivaren arbetar aktivt mot diskriminering och ohälsa
av alla slag. Ett personalpolitiskt program bör utarbetas för personalens bästa.
Sex timmars arbetsdag
Motiven för en förkortad arbetstid är många. Det handlar om jämställdhet mellan kvinnor och män, tid för att fördjupa demokratin, men också om bättre tid till gemenskap och omvårdnad om våra barn och äldre. Det handlar
om att förändra ett samhälle där vissa har full arbetsdag och andra ställs utanför arbetslivet. Därför föreslår vi i
Vänsterpartiet att det är dags för nästa steg. Nämligen att på prov på någon eller några av våra arbetsplatser genomföra ett projekt med förkortad arbetstid, sex timmars arbetsdag, och då helst på någon eller några arbetsplatser med svårt att rekrytera personal eller en verksamhet med höga sjukskrivningstal.
Den nya tekniken gör att många av dagens arbetsuppgifter kommer att försvinna. Det ger oss ett val. Ska vinsterna av den utvecklingen gå till de få i toppen som äger eller styr över våra arbetsplatser? Eller ska vi använda
dem till att korta arbetsdagen så att livet blir bättre för oss alla tillsammans? Vi tror på den forskning som visar att
kortare arbetsdag och hälsosamma arbetsplatser främjar hälsa, välmående och kvalitet. Det är hög tid att gradvis
förkorta arbetstiden från åtta till sex timmars arbetsdag.

Alla människors lika värde
Flera undersökningar visat att hbtq-personer mår i genomsnitt sämre än andra. Gruppen hbtq-personer är särskilt utsatt vad gäller risken för psykisk ohälsa och är bland annat identifierad som en riskgrupp i Region Uppsalas suicid preventiva strategi. Det krävs ansträngning och utbildning för kommunens personal att motarbeta gamla exkluderande och skadliga normer. Fler verksamheter bör därför HBTQ certifieras i Håbo kommun.

Kultur och fritid
Kulturupplevelser skapar möten mellan människor och deras tankar, känslor, föreställningar och frågeställningar.
Kulturen är därför en viktig del i en livskraftig demokrati och ska betraktas som en del av välfärden i Håbo kommun. Vi är positivt inställda till en multiarena, ny simhall, bibliotek med flera arenor.
Vi värnar om konstnärlig frihet och vill ge professionella kulturskapare möjlighet att leva på sitt arbete. Därför bör
fler kulturskapare få uppdrag att arbeta med Kultur i kommunen. Detta görs lämpligen genom ett utökat samarbete med Biskops Arnö vilken är en viktig kulturinstitution i vår kommun. Vidare önskar vi tillämpning av enprocentregeln vid om- och nybyggnation i kommunen. Det ger jobb till kulturarbetare samtidigt som det ger oss en
vacker och trygg utemiljö.
Bli medlem
Välkommen som medlem i Vänsterpartiet Medlemsansökan Klicka här för att registrera dig!